Vishand Lachmansingh

Vishand Lachmansingh

Strategisch econoom bij de Directie Mededinging en Consument bij het Ministerie van Economische Zaken

BOFEB-groep: september 2016

Vishand Lachmansingh werkt sinds december 2024 als strategisch econoom bij de Directie Mededinging en Consument na ruim 7 jaar te hebben doorgebracht als beleidseconoom op de afdeling waar hij de werkperiode van zijn BOFEB-jaar doorbracht: de directie Algemene Economische Politiek van het Ministerie van Economische Zaken. 

Vishand Lachmansingh over zijn BOFEB-jaar

'Als kind was ik altijd nieuwsgierig naar hoe de wereld in elkaar zit. Die interesse bracht me uiteindelijk naar de studie economie aan de UvA. Pas tijdens een uitwisseling in Hong Kong ontdekte ik wat ik met die kennis wilde doen. Ik raakte gefascineerd door de verschillen tussen economische systemen, zoals het liberale Hong Kong, het Chinese model en de invloed van Japan in Zuidoost-Azië. Dankzij mijn achtergrond in economie kon ik bepaalde fenomenen die ik zag in verschillende landen beter duiden. Die combinatie van theorie en praktijk smaakte naar meer.

Terug in Nederland wist ik het zeker: ik wilde meedoen aan de BOFEB. Na mijn master aan de EUR en een onvergetelijk sollicitatiegesprek, begon ik in het septemberklasje van 2016. Wat mij aansprak in het traineeship was de brede opzet: van vaardigheidstrainingen zoals presenteren en speechen, tot verdieping in actuele maatschappelijke vraagstukken en met de theorie in hand een kritische blik ontwikkelen op het beleid.

 Het tweede halfjaar van het programma heb ik doorgebracht bij de directie Algemene Economische Politiek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Een directie waar veel jonge economen werken die adviezen en analyses schrijven over tal van maatschappelijke vraagstukken. Dit halfjaar op een beleidsdirectie was een goed vervolg op het halfjaar opleiding, met dezelfde inhoud, discussies en gezellige mensen. AEP beviel zo goed dat ik hier ook uiteindelijk bijna acht jaar heb doorgebracht op tal van dossiers. Van macro-economie tot marktordeningsvraagstukken in het klimaat- en energiedomein.

 Sinds kort ben ik gestart als strategisch econoom bij de Directie Mededinging en Consument. De missie van de directie – markten beter laten werken voor de samenleving – sluit naadloos aan bij mijn eigen drijfveren. Goed functionerende markten vormen immers de basis van een gezonde samenleving. Tegelijkertijd is het een feit dat markten helaas vaker níet goed werken dan wél.

 Binnen MC ga ik me onder andere richten op de ordening van de postmarkt en het beleid rond e-commercestromen van buiten de EU. Daarnaast zal ik me ook bezighouden met bredere strategische vraagstukken binnen de directie, zoals territoriale leveringsbeperkingen, true pricing bij aanbestedingen en de ontwikkeling van een toekomstbestendig mededingingskader.'